La restauració del panteó reial de Santes Creus
Benigno, que combina en sà mismo el laureado dos oficinas y Tesorero, como su nombre lo indica, el semblante benigno y sin comprar viagra comprar embargo alegre.
Des del punt de vista artÃstic, els mausoleus dels reis Pere i Jaume són les primeres tombes bastides en estil gòtic a la Corona d’Aragó i les úniques del panorama peninsular d’aquell temps acollides per un templet o baldaquÃ. A la resta de la PenÃnsula, es repetien amb formes gòtiques els enterraments d’època romà nica: el sepulcre dins d’un nÃnxol obert al mur o el sepulcre directament al paviment, cobert d’una là pida amb relleus. La introducció del nou estil té segurament relació amb la voluntat del rei Jaume II de confirmar a través de l’art, de l’arquitectura i de l’escultura, la grandesa de la monarquia que ell representava i de convertir el monestir de Santes Creus en el panteó dels reis de la Corona d’Aragó.
Segurament el rei va veure a SicÃlia, durant el seu regnat a l’illa, les tombes de la catedral de Palerm, dels segles xii-xiii conformades per sepulcres amb baldaquÃ, construïts enterament de pòrfir. Els sepulcres sicilians simbolitzaven doncs la idea del poder monà rquic que el rei volia reflectir als sepulcres de Santes Creus. No obstant això, estilÃsticament parlant, la introducció de les noves formes gòtiques als mausoleus dels sobirans Pere el Gran i Jaume II no són tant d’origen italià com francès. El nou estil originari de l’Illa de França és el que predomina en aquestes obres, introduït i desenvolupat per artistes locals o forans (Bartomeu de Girona, Pere Bonull) que coneixien les novetats iconogrà fiques proposades en les obres més avantguardistes de l’època, com la Sainte-Chapelle de Paris (1242-1248), obra cimera del primer gòtic radiant, i altres. Mirant una imatge de la Sainte-Chapelle no podem fer més que recordar el disseny de l’urna de la tomba de Pere el Gran, amb els arcosolis flanquejats per pinacles, la tapa i el pinacle central.
-
El panteó reial de Santes Creus avui, un cop finalitza... -
El trencament de les cresteries de l’urna superior, c... -
Detall de les restes conservades de les cresteries de l... -
Tapa de l’urna superior, amb la part reposada de maó... -
Tapa de l’urna superior, amb la part reposada de maó... -
El pinacle sobre l’urna, amb les parts reposades al s... -
El pinacle sobre l’urna, amb les parts reposades al s... -
El pinacle sobre l’urna, amb les parts reposades al s... -
Reconstrucció de guix blanc i maó (Autor: Marisol Cid... -
Tancament amb guix entre la tapa i la banyera (Autor: J... -
Columna oest, de pedra calcà ria, reposada al segle XIX... -
Imatge de 1890 on s’observen, sota la trona les cadir... -
Pinacle reconstruït sobre el baldaquà l’any 1959. L... -
Resina aplicada al segle XIX en un trencament de la tap... -
Els colors vermell i marró per repintar els nervis int... -
Els colors vermell i marró per repintar els nervis int... -
Elements medievals del sarcòfag (Autors: Laboratorio d... -
Aixecament en 3D dels frisos laterals nord I sud, amb l... -
Peça del fris nord procedent d’una altra pedrera (Au... -
Restes de policromia al costat nord del sòcol del sarc... -
Restes de policromia al costat nord del sòcol del sarc... -
Policromia a base de mini a la volta interior del balda... -
Restes de policromia negra sobre el cap del jacent (Aut... -
Restes de policromia negra en la figura del jacent i dâ... -
Columnes recompostes al segle XIX (Autor: Javier Chilli... -
Pinacle neogòtic (Autor: Javier Chillida) -
Fotografia amb llum ultraviolada efectuada durant l’e... -
El taller de restauració bastit a la mateixa església... -
Treballs i reposició de la part de la tapa realitzada ... -
Treballs i reposició de la part de la tapa realitzada ... -
Treballs de neteja de la policromia (Autor: Javier Chil... -
Detalls de la policromia abans i després de la restaur... -
Detall del clivellament dels colors present en algunes ... -
Detall del clivellament dels colors present en algunes ... -
Epitafi de Pere el Gran (Autor: Javier Chillida) -
Detall de la lletra gòtica amb què fou escrit l’epi... -
Procés de restauració de l’epitafi de Pere el Gran ... -
Procés de muntatge del frontal renaixentista (Autor: M... -
Treballs de reintegració cromà tica (Autor: Marisol Ci... -
Treballs de reintegració cromà tica (Autor: Marisol Ci... -
Epitafi de Jaume II (Autor: Javier Chillida) -
Treballs de subjecció de la là pida al nou suport (Aut... -
Procés de recol.locació de la là pida sobre el sepulc... -
Procés de recol.locació de la là pida sobre el sepulc...
No 3D to show
-
Planta del sepulcre amb indicació de la columna reposa... -
La tomba de Jaume II i Banca d’Anjou (Autors: Labor... -
Planta del sepulcre de Jaume II i Blanca d’Anjou amb ... -
Planta del sepulcre de Jaume II i Blanca d’Anjou amb ... -
Alçat est del sepulcre amb indicació de les columnes ... -
Alçat nord de la tomba de Jaume II i Blanca d’Anjou ... -
Visions frontal i laterals de la tomba, amb els element...